"Wie duurzaam wil werken, moet het vooral leuk vinden"

Interview – “Wie duurzaam wil werken, moet het vooral leuk vinden. Als je het niet leuk vindt, gaat het niets worden omdat je het dan gaat voelen als een strijd die energie kost. En dat hou je niet vol. Duurzaamheid moet je ook willen delen, met je klanten en met je toeleveranciers. Dan gaan ze meedenken en wordt het leuk.”

Ondernemer Marco Agema leidde jarenlang de zeer succesvolle snack- bar Friet van Piet waarmee hij het voorbeeld in de branche was op het gebied van verantwoorde snacks. Na in oktober 2017 de zaak te hebben verkocht, is Agema de Snackbar van de Toekomst begonnen, hoewel zijn inspiratiewagen als gevolg van corona momenteel meer stilstaat dan op evenementenlocaties te bewonderen is. Maar dat betekent niet dat Agema niets doet. Als adviseur is hij bij tal van bedrijven te vinden, maar ook op scholen, want daar start volgens hem uiteindelijk de duurzaamheidsomslag. Agema behoort tot de categorie mensen die je maar een vraag hoeft te stellen en het hele verhaal komt eruit. Gepassioneerd als hij is over de mogelijkheden om duurzamer te werken, schudt hij de voorbeelden uit zijn mouw. Maar als het zo eenvoudig is, zouden meer ondernemers met hun bedrijf het traject van kwaliteitsverbetering en duurzaamheid ingaan. De praktijk is toch altijd lastiger. Daarom blijft het merendeel van de ondernemers vooral doen wat het altijd heeft gedaan en investeren bedrijven hoog- uit in de aankleding van de winkel, maar vrijwel niet in het assortiment en de uitgangspunten van het bedrijf. Agema begrijpt dat wel: “Om te veranderen is best lef nodig. Je gaat immers een weg in die je niet kent. En waar ook geen weg meer terug is. Bij veel ondernemers is er de angst om alles gelijk tot in de puntjes te regelen, maar dat hoeft niet. Het moet een weg zijn die je ingaat en waar je je klanten en toeleveranciers in meeneemt. Je hoeft ook niet vooraan te staan als ondernemer als je klanten daar niet om vragen, maar je moet wel aan je klanten laten zien dat je het beste met ze voor hebt en dat je kwaliteit wilt bieden. Anders word je op een gegeven moment voorbij gelopen.”

Lees het hele artikel als PDF of Online op ISSUU