Project SVO

Innoveren van producten


Het innoveren van producten is één van de basisactiviteiten binnen Snackbar van de Toekomst. Dat kan op vele manieren.
  • Als verbinder optreden tussen 2 organisaties
    • Organisatie 1 komt bij ons met de vraag “kunnen jullie een lekkere verantwoorde snack ontwikkelen voor een project van ons?”
    • Snackbar van de Toekomst besteed de ontwikkeling uit en zoekt een geschikte organisatie die de rol van ontwikkelaar op zich neemt. Uiteraard geven wij onze expertise door, zoals de inkoopkanalen (o.a. lokale partners met mooie grondstoffen), kennis over gezondheid (o.a. eiwittransitie) en het toepassen van duurzaamheidskoppelingen (o.a. de 17 SDG’s).
    • Organisatie 2 pakt de innovatie op en handelt het verder af zonder tussenkomst van Snackbar van de Toekomst.
  • Als verbinder en mede ontwikkelaar van de producten
    • Een veel gekozen vorm is voor Snackbar van de Toekomst om op te treden als verbinder. Twee organisaties bij elkaar brengen voor nu en richting de toekomst en vervolgens druk meedenken met de vraag van organisatie 1 en het ook nog concreet om te zetten tot producten. Uiteraard moeten de twee organisaties wel bij elkaar passen qua filosofie en enigszins in dezelfde omgeving/regio gevestigd zijn.
  • Ontwikkelen van producten voor anderen
    • Een organisatie vraagt of wij onder een eigen label een product zouden kunnen ontwikkelen voor deze organisatie. Uiteraard kan dat en dat kunnen wij ook zonder hulp van andere organisaties. De ontwikkeling gebeurt dan binnen Snackbar van de Toekomst. Dit gaat dan over verschillende type producten zoals het ontwikkelen van bitterballen.
  • Ontwikkelen van producten van de eigen menukaart
    • Ook het ontwikkelen van eigen producten is een belangrijke pijler voor Snackbar van de Toekomst. Dit gebeurt heel vaak met studenten die een opdracht van ons meekrijgen om binnen bepaalde kaders te gaan denken en doen, zoals lokaal, sociaal, gezond, verbindend en lekker.
    • Deze studenten komen van allerlei opleidingen zoals het MBO (Alfa-College & Terra MBO) en HBO (zoals NHL Stenden & Hanze Hogeschool) waar ze samen met ons een basis neerleggen die wij vervolgens op een later stadium eventueel verder kunnen brengen.
    • Tijdens het proces met de studenten is het de insteek om de producten die ontwikkeld zijn ook daadwerkelijk in te zetten bij verschillende opdrachten van Snackbar van de Toekomst. Vervolgens kunnen de studenten ervaren wat de reacties zijn van de consument en mogen ze weer gaan werken aan verbeterpunten.

Innoveren op zoveel andere zaken

Belangrijk om te weten is dat bij alle innovatietrajecten waar Snackbar van de Toekomst bij betrokken is er altijd rekening gehouden wordt met de verduurzamingsslag. Dit kunnen kleine stappen zetten zijn (andere inkooppartners), maar het kan ook een rigoureuze stap voor de betrokken organisatie(s) betekenen waarbij totaal anders tegen voedsel wordt aangekeken dan voor het project. Zaken als een andere bereidingstechniek, marketing, transparantie, medewerkers en ga zo maar door.

Innoveren betekent binnen Snackbar van de Toekomst niet alleen producten vernieuwen maar ook jezelf opnieuw uitvinden op het gebied van de denkrichtingen, technieken, processen, organisatie en markten.

Daarom vinden wij het gaaf om een korte periode met mensen binnen een organisatie op te trekken om op die manier erachter te komen waar ze blij van worden. Waar gaat de energie naar toe, waar hebben ze een lijntje mee om uiteindelijk ook warm te worden van de vooruitgang die op dat product of proces kan worden geleverd.

Concreet in de praktijk

Zo hebben wij eind mei en begin juni 2021 een leuk project opgepakt met de studenten van de SVO-opleidingen in Groningen. Slagers en fastfoodmedewerkers kregen de opdracht om van een basis bitterbal een eigen invulling te maken. We wilden graag weten waar de jongvolwassenen over nadenken wanneer ze zelf een snack mogen ontwikkelen.

De uitkomsten waren heel divers, maar één bleef over als meest kansrijke: de ganzenbitterbal. Niet alleen de smaak, maar ook het verhaal was goed over nagedacht. De ganzenpopulatie neemt elk jaar toe in Nederland en daarmee de overlast voor boeren en de schade die ze toebrengen.

Hoe dan ook, een mogelijke oplossing om de populatie enigszins te beteugelen is om van gedode ganzen een waardevol product te maken in de vorm van bitterballen. Voordat deze Ganzen Bitterbal aan de markt worden gepresenteerd moesten er nog allerlei stappen gezet worden om de kwaliteit te kunnen waarborgen. De juiste smaak is ontwikkeld en natuurlijk komt er een mooie verpakking eromheen. We zijn nieuwsgierig hoe deze ganzenbitterbal zich laat ontvangen bij het grote publiek en welk verrassend sausje hierbij geserveerd zou kunnen worden.

De ontwikkeling van de ganzen Bitterballen en andere overheerlijke snacks delen wij zoveel mogelijk via de diverse sociale mediakanalen. Wij tonen onderstaande beeldmateriaal hier om het proces van bitterballen te laten zien.

Wilt nu meer te weten komen over deze of andere activiteiten binnen het concept van Snackbar van de Toekomst neem dan contact op met Marco Agema (directeur) via 06-51000901 of marco@snackbarvandetoekomst.nl