StrandHuis Meerstad

Een tijdelijk uitdaging


Aan de rand van de stad Groningen verrijst een prachtige woonwijk met de naam Meerstad. Deze dorpse aanwas karakteriseert zich vooral door veel water, mooie woningen en bewoners met een duurzame insteek.

Kortom, een plek waar Snackbar van de Toekomst (SvdT) zich wel thuis kan voelen.

Ondernemer Ronald Verheijen vestigde zich in deze prachtige omgeving met zijn nieuwe bedrijf Strandhuis Meerstad en had daarbij het gevoel “ik mis wat kennis op het gebied van snacks en duurzaamheid. Misschien kan Snackbar van de Toekomst mij ondersteunen om deze takken van sport bij te spijkeren. O ja, Snackbar van de Toekomst heeft ook nog een Inspiratiewagen die wellicht ingezet kan worden tijdens de opstart van mijn bedrijf, zolang de bouw nog niet afgerond is”. En zo geschiedde dat er een samenwerking ontstond tussen Ronald Verheijen & Marco Agema (SvdT).

Vaste afspraken tussen Agema & Verheijen werden in een vorm gegoten die voor beide partijen als een jas zou moeten passen, oftewel vrijdag & zaterdag gedurende 4 maanden aanwezig zijn op deze inspirerende locatie.

Concreet

Hieronder willen wij in een 5-tal categorieën verduidelijken welke meerwaarde wij hebben toegevoegd aan het concept Strandhuis Meerstad. Wij proberen ondernemers anders tegen zaken aan te laten kijken en hen steeds langs hun eigen “ontwikkelde” duurzame meetlat te leggen met de vraag of het product/de dienst wel past binnen hun concept. Thema’s zoals voor lokaal gaan, minder vlees, wellicht biologisch overwegen en ook portie groottes bespreekbaar maken met je koks. Kortom, zorgen voor een andere mindset.

Op de korte termijn zijn concreet de volgende zaken ingevuld:

Samenstellen van de menukaart

    1. In de praktijk trappen de betrokken ondernemers vaak nog even op de rem omdat zij “nog” niet zo ver zijn. Verandering komt met de tijd en het is vaak ook goed om steeds de juiste afwegingen te maken waarom een product wel of juist niet opgenomen dient te worden in het assortiment. In ieder geval is Verheijen voor zeker 50% meegegaan in de voorstellen die vanuit Snackbar van de Toekomst zijn gedaan.
    2. Een snackkaart kan heel uitgebreid maar dat hoeft niet. Belangrijkste is dat de producten die op de menukaart worden geplaatst de kern van het bedrijf verwoorden. Een krachtige boodschap welke kan gaan over de regio/gebied, sfeer van het bedrijf en uiteraard de gasten. Ook op dit onderwerp heeft Verheijen belangrijke beslissingen durven nemen zoals door een burger, broodje en friet uit de regio te kiezen en dit dan ook met zijn gasten te bespreken. Daardoor is hij ervan bewust geworden dat de bezoekers aan zijn horecabedrijf in Meerstad Groningen openstaan voor producten met een transparant verhaal. Hij zette sterk in op het gebied van vleesloos, zoals een groente croquette, Vegan kipkorn en een Beyond burger. Ook gezondheid werd belangrijk gevonden waardoor aandacht kwam voor kleinere porties friet, burgers van 120 gram en sauzen zonder geur-, kleur- en smaakstoffen. Ook aangevuld met het onderwerp biologisch werden zo 4 belangrijke thema’s van duurzaam ondernemen ontwikkeld.
    3. Op de menukaart is uiteindelijk de balans gevonden tussen grote fabrikanten en lokale helden. Steeds in ogenschouw nemen dat de voedselveiligheid voorop staat en dat de kwaliteit van de bestelde producten voldoen aan de eisen van de ondernemer Verheijen en uiteraard aan die van zijn gasten.


Vaktechnische begeleiding

      1. Vakkennis overbrengen op de ondernemer en zijn team is een belangrijk onderdeel binnen het begeleidingstraject van SvdT. Dat houdt in dat ondernemer Verheijen ervan uit mag gaan dat meer dan 30 jaar eigen horeca-ervaring en zo’n 15 jaar betekenisvol ondernemen in ieder geval de juiste input heeft opgeleverd om uiteindelijk te kunnen zeggen dit is de manier van werken om continu de juiste kwaliteit van de producten te kunnen leveren gekoppeld aan de juiste boodschap.
      2. Niet alleen de kennis betreffende producten, maar ook wat betreft de apparatuur en het gebruik daarvan. Uiteraard is niet alle kennis direct in huis, maar met het juiste netwerk kan iedere vraag op korte termijn wel de juiste energie meegegeven worden waar in dit geval Ronald dan ook weer verder mee kan. O.a. met elkaar bespreken op welke temperatuur de frituur moet staan tijdens het voorbakken/afbakken van de friet, maar ook het onderhoud en het schoonmaken van de apparatuur.
      3. Na 4 maanden intensief samenwerken is behoorlijk uit de doeken gedaan waar de winst te behalen valt en wat aandachtspunten blijven. Als ondernemer ben je natuurlijk zelf ook verantwoordelijk voor het wel en wee in het bedrijf, maar met de input van SvdT is het mogelijk om een sterke start te maken.


Kennis van duurzaam ondernemen

        1. Zoals gezegd: zo’n 15 jaar ervaring in duurzaam ondernemen, zorgt ervoor dat er heel veel bruikbare kennis voor handen is. Naast het eigen traject/de eigen ervaring is er ook een grote database waar allerlei informatie te vinden is met mooie linkjes naar allerlei artikelen.
        2. Voor Ronald Verheijen lag de focus bij duurzaam ondernemen op het vleesloze snackassortiment, de biologische ijsjes, de verse lokale frieten met bijbehorende sauzen en bijzondere smaakvolle frisdranken.
        3. Duurzaam ondernemen is een kwestie van steeds blijven ontwikkelen. Stilstand is dan ook letterlijk achterhaald. Want de kennis gaat supersnel vooruit en het is belangrijk dat je als ondernemer bij blijft. Het op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op duurzaamheid is een specialisme van SvdT, waardoor wij een goede strategische partner kunnen blijven voor de toekomst.


Verruimen waardevol netwerk

    1. In het nieuwe ondernemen is het verstandig om te leren meer samen te werken. Gelukkig is Verheijen al een ondernemer met heel veel ervaring en zeker met het hart op de goede plek. Altijd op zoek naar mooie verbindingen. Via SvdT ging er een nog grotere wereld open aan nieuwe contacten en dus mogelijkheden voor hem in zijn Strandhuis.
    2. Uiteraard is het netwerk van Snackbar van de Toekomst veel breder dan noodzakelijk is voor deze ondernemer, maar richting de toekomst is het goed om te weten dat er altijd een beroep gedaan kan worden op ons netwerk. Het mooie is ook nog eens dat het netwerk van SvdT landelijke dekking heeft waardoor er veel mogelijkheden ontstaan om bepaalde producten of kennis op te halen.


Marketing

    1. Door duurzamer te gaan ondernemen loopt een ondernemer als Ronald Verheijen tegen heel veel nieuwe uitdagingen aan, of misschien beter gezegd: mogelijkheden. Storytelling past precies bij deze ondernemer en dan zit hij goed bij de duurzame insteek van zijn keuzes. Hoe fijn is het om te kunnen vertellen waar de friet aardappelen vandaan komen, dat er kennis is over bepaalde sauzen t.a.v. gezondheid en hoe leuk is het om de biologische ijsjes en frisdranken mee te nemen in de communicatie richting de gasten.
    2. Het is heel interessant om de gehele voedselketen bij de marketing te betrekken. Ronald Verheijen begrijpt heel goed dat het verhaal van de slager niet ophoudt bij het maken van de burgers. Nee het is juist interessant om te laten zien waar de runderen vandaan komen en hoe ze vervolgens van de bakplaat tussen een broodje worden gepresenteerd. Dat vervolgens het broodje ook nog eens bewust gekozen is om de lokale insteek is een mooie aanvulling.

Terwijl de wegen van de beide organisaties zich weer gaan scheiden blijft het positieve gevoel hangen, het gevoel dat in Meerstad Groningen iets heel moois gaat ontstaan waar SvdT haar positieve bijdrage aan heeft geleverd.

Bent u nieuwsgierig geworden naar aanleiding van bovenstaande verhaal dan staan wij open voor een vrijblijvend gesprek, noem het sparren. Via onderstaande gegevens zijn wij bereikbaar en hopen wij in ieder geval een inspirerende bijdrage te mogen leveren voor uw organisatie.

Wilt nu meer te weten komen over deze of andere activiteiten binnen het concept van Snackbar van de Toekomst neem dan contact op met Marco Agema (directeur) via 06-51000901 of marco@snackbarvandetoekomst.nl

Menukaart Meerstad

Bekijk de menukaart die wij tijdens deze case aanboden